Als het aankomt op sponsoring is het game, set en match voor Roger Federer. De 20-voudig grandslamwinnaar blijft tennisrecords vestigen, ondanks dat hij al een echte veteraan is in zijn sport.
De 36-jarige Zwitser is de enige mannelijke tennisser in het ‘open tijdperk’ die in 52 achtereenvolgende kwartfinales van grandslamtoernooien stond, de enige man die ooit acht keer Wimbledon won en hij heeft 87,6 procent van zijn partijen op hardcourt gewonnen, het hoogste percentage van alle mannelijke tennissers.
Maar de prestaties van Federer beperken zich niet alleen tot de baan zelf; hij is ook heel waardevol buiten de baan.
Federer stond in de laatst verschenen lijst van 100 beste verdienende sporters van Forbes. Met de 77,2 miljoen dollar die hij afgelopen jaar verdiende was hij de bestbetaalde tennisser ter wereld en de nummer zeven van alle sporters.
Maar dit jaar gaat hij misschien meer verdienen.
Dat komt omdat zijn langlopende deal met Nike, die jaarlijks 7,5 miljoen dollar zou opleveren, volgens meerdere media in maart is afgelopen. Naar verluidt gaat hij een nieuwe, zeer lucratieve overeenkomst sluiten met het Japanse kledingbedrijf Uniqlo.
Een kledingdeal met Uniqlo zou Federer 193 procent extra kunnen opleveren, want volgens The Times is met de overeenkomst jaarlijks 22 miljoen dollar gemoeid.
Er zijn geen garanties dat Federer zijn handtekening zet bij Uniqlo, aangezien hij zich de laatste jaren trouw heeft getoond aan andere sponsors met wie hij al lang verbonden is. Hij heeft zowel met automaker Mercedes-Benz als chocolademerk Lindt nieuwe contracten getekend. Volgens Forbes heeft hij ook een overeenkomst gesloten met pastamerk Barilla, met een geschatte waarde van 40 miljoen dollar.
Federer heeft geen wedstrijden meer gespeeld sinds hij in maart in de tweede ronde van het Miami Open verloor van Thanasi Kokkinakis. Hij besloot het gravelseizoen over te slaan om fris aan de start te kunnen verschijnen van Wimbledon.
Hij keert deze week terug in het circuit bij de Stuttgart Open.